NAZWA SPRAWY:
Udzielenie ulg podatkowych przez Burmistrza Miasta na wniosek podatnika w formie:
- odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, - odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
- umorzenia w całości lub części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę.
Organ podatkowy ze względu na ważny interes podatnika lub interes publiczny, na jego wniosek może:
- odroczyć termin płatności podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
- rozłożyć na raty zapłatę podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę (art. 67a §1 pkt 1,2 ustawy – Ordynacja podatkowa).
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną (art. 67a §1 pkt 3 ustawy – Ordynacja podatkowa).
Odraczanie terminu płatności podatku, rozkładanie na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz umarzanie zaległości podatkowych, lub odsetek za zwłokę na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą, następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
MIEJSCE ZAŁATWIENIA:
Wydział Finansowy Urzędu Miejskiego – I piętro, pok. nr 12, 13, 15
OSOBA ODPOWIEDZIALNA:
Hanna Sulenta, Małgorzata Obel, Iwona Bednarczyk, Piotr Gradowski tel. 81 516-27-38, 516-27-65
SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
Wydanie decyzja lub postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia, lub postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania
WYMAGANE DOKUMENTY:
-
- Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej / odsetek za zwłokę.
- Wniosek o odroczenie terminu płatności podatku.
- Wniosek o rozłożenie na raty zapłaty podatku.
- Formularz informacji przestawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
- Oświadczenie o działalności rolniczej.
- Oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis.
- Oświadczenie o stanie majątkowym.
Do podania załącza się:
Dotyczy osób fizycznych:
- oświadczenie o stanie majątkowym,
- zaświadczenie lub oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis oraz pomocy innej niż de minimis, otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów, z którymi związana jest pomoc de minimis
- oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis oraz pomocy innej niż de minimis, w odniesieniu do tych samych kosztów, z którymi związana jest pomoc de minimis
- udokumentowanie dochodów podatnika, jego współmałżonka oraz osób wspólnie z nim zamieszkujących i prowadzących z nim gospodarstwo domowe, które może mieć formę:
- zaświadczenia z zakładu pracy o wysokości dochodów za ostatnie 3-mce,
- odcinki renty, emerytury,
- zaświadczenia z Powiatowego Urzędu Pracy, że podatnik zarejestrowany jest jako bezrobotny pobierający zasiłek lub bez prawa do pobrania zasiłku,
- zaświadczenia o formie przyznanej pomocy z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- inne załączniki mające wpływ na udokumentowanie sytuacji materialnej oraz wydatkowanie dochodów podatnika np.: orzeczenie komisji lekarskiej stwierdzającej inwalidztwo, zaświadczenie lekarza specjalisty o konieczności długotrwałego leczenia lub karta informacyjna z pobytu w szpitalu, rachunki (za zakupione leki, związane z miesięcznymi kosztami utrzymania; gaz, energia, czynsz, telefon, inne)
- w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą przedłożenie dokumentacji obrazującej kondycję finansową wnioskodawcy oraz formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Dotyczy osób prawnych
- kserokopie dokumentacji obrazującej kondycję finansową wnioskodawcy: bilanse, sprawozdania, rachunek zysków i strat, wykaz wymagalnych zobowiązań i należności lub PIT-y, rachunkową księgę przychodów i rozchodów itp. za rok bieżący oraz dwóch poprzedzających go lat,
- w przypadku gdy wniosek przedsiębiorcy podlega rozpatrzeniu w trybie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (de minimis, innej niż de minimia) do przedłożenia stosownych formularzy lub oświadczeń w zależności od wnioskowanej pomocy
CZAS OCZEKIWANIA NA ZAŁATWIENIE:
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić bez żadnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania. Sprawy szczególnie skomplikowane – do dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ podatkowy obowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
OPŁATY:
Nie podlega
ODWOŁANIE:
Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. Na postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.
DO POBRANIA:
-
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej / odsetek za zwłokę, plik: Rozszerzenie: doc, Rozmiar: [16.00 KB]
-
Wniosek o odroczenie terminu płatności podatku, plik: Rozszerzenie: doc, Rozmiar: [15.50 KB]
-
Wniosek o rozłożenie na raty zapłaty podatku, plik: Rozszerzenie: doc, Rozmiar: [16.50 KB]
-
Formularz informacji przestawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [456.31 KB]
-
Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę ubiegającego się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [81.01 KB]
-
Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [171.51 KB]
-
Oświadczenie o stanie majątkowym, rodzinnym i o sytuacji materialnej (rolnicy), plik: Rozszerzenie: doc, Rozmiar: [76.00 KB]
-
Oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego, plik: Rozszerzenie: doc, Rozmiar: [32.00 KB]
PODSTAWY PRAWNE:
-
- Art. 207, art. 208, art. 165a, art. 169 § 4, art. 67a, art. 67b, art. 67c, art. 57, art. 220 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z dnia 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej ( Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z dnia 28 grudnia 2006 roku).
- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. UE L 337 z 21.12.2007).
- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. Urz. L 193 z 25.7.2007).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. 53, poz. 354).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o niedotrzymaniu pomocy (Dz. U. Nr 61, poz. 413).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 maja 2007 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na szkolenia (Dz. U. Nr 93, poz. 622).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. U. Nr 110, poz. 758).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2007 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na zatrudnienie (Dz. U. Nr 158, poz. 1106).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc regionalną ( Dz. U. Nr 116, poz. 734).