Efektem opracowanego przez pracowników Urzędu projektu jest:
- modernizacja, rozbudowa i dopasowanie do potrzeb Urzędu istniejącej sieci komputerowej w budynku Urzędu Miejskiego w Bełżycach;
- wyposażenie urzędu w 26 nowych zestawów komputerowych;
- wprowadzenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów;
- ułatwienie bezpłatnego dostępu do internetu;
- obniżenie kosztów biurowych Urzędu Miejskiego i wzrost efektywności funkcjonowania Urzędu;
- ułatwienie dostępu do informacji publicznej.
E-obieg to system komputerowy, który realizuje funkcjonalność elektronicznego obiegu dokumentów i spraw z zachowaniem wymagań instrukcji kancelaryjnej (1998 Dz. U. Nr 160, poz. 1074 oraz 1999 Dz. U. Nr 112, poz. 1319, z późniejszymi zmianami). Jest formą przepływu dokumentów i spraw standaryzującą procedury obiegu informacji w firmie.
Celami wdrożenia e-obiegu są:
- automatyzacja obiegu dokumentów i informacji - rejestracja drogi dokumentu wewnątrz firmy;
- wdrożenie instrukcji kancelaryjnej wraz z katalogowaniem wg nr RWA;
- podniesienie poziomu kontroli - możliwość kontroli przez użytkownika z uprawnieniami kierownika.
Oferowana aplikacja pracuje w środowisku sieciowym jako system wieloużytkownikowy i wielodostępny. Interfejsem użytkownika jest dowolna przeglądarka internetowa, zaś system pracuje w technologii klient - serwer. Podstawowe funkcjonalności aplikacji to:
- obsługa kancelarii (i sekretariatów) w zakresie prowadze nia dziennika korespondencji przychodzącej i automatycznie tworzącego się dziennika korespondencji wychodzącej/książki nadawczej,
- porządkowanie obiegu dokumentów i spraw wg obowią zującej instrukcji kancelaryjnej z uwzględnieniem struktury or ganizacyjnej jednostki,
- znakowanie dokumentów i spraw unikalnymi sygnatura mi wg schematu numeracji obowiązującego w jednostce,
- znakowanie dokumentów kodem kreskowym,
- przechowywanie dokumentów w postaci źródłowej w repozytorium plików,
- rozbudowany moduł nadzoru oferujący funkcje kontrolne uprawnionym użytkownikom programu.
Podsumowując cechy systemu odzwierciedla on hierarchiczną strukturę organizacyjną firmy wraz z bazą pracowników, system posiada bazę Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt, która jest podstawą instrukcji kancelaryjnej każdego podmiotu, elektroniczna rejestracja wraz ze zintegrowanym BIP zapewnia sprawny przepływ informacji w e-jednostce przyczyniając się do podniesienia jakości świadczonych usług i wywiązanie się jednostki z wymogów ustawowych. System może objąć działanie Rady Gminy. Umożliwia on pracę jako aplikację niezależną, sporządzanie spisów zdawczo-odbiorczych, szczegółową ewidencję akt oraz ich alokacji w archiwum - w tym regału i półki. Umożliwia to zarazem ewidencjonowanie fizycznych wypożyczeń i zwrotów zasobów archiwalnych, ponadto sporządzenie protokołów wybrakowania akt, dla których minął termin przechowywania.
Urszula Kurek - Gazeta Bełżycka, nr 8 (88)