Numer i nazwa Priorytetu: IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Numer i nazwa Działania: 9.1. Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.
Numer i nazwa Poddziałania: 9.1.2. Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Charakterystyka projektu
Cel projektu:
W Gminie Bełżyce znajduje się 7 szkół podstawowych, w których kształci się w kl. I-III – 359 dzieci (łącznie 183 uczniów i 176 uczennic).
W SP nr 1, która jest największą szkołą, znajduje się 3 kl. I, 2 kl. II i 3 kl. III. W SP nr 1 w kl. I-III kszt. się 100 uczniów i 90 uczennic (190 dz.).
SP nr 2 jest natomiast drugą co do wielkości. Są w niej po jednej kl. I, kl. II i kl. III. W SP nr 2 kszt. się 28 chł. i 32 dz. (60 ucz.).
Mniejsze liczebnie są szkoły położone na terenach wiejskich.
W SP w Babinie w kl. I-III kszt. się 13 chł. i 14 dz. ( 27 ucz.), SP w Wierzchowiskach 12 chł. i 11 dz. (23 ucz.), SP w Matczynie 17 chł. i 10 dz. ( 27 ucz.), SP w Krzu 5 chł. i 8 dz. (13 ucz.) i w SP w Chmielniku 8 chł. i 11 dz. (19 ucz.).
We wszystkich ww. szkołach wprowadzone zostały Standardy I, II i III określone w „Zasadach przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania…” autorstwa IZ PO KL.
W toku realizacji poszczególnych standardów oraz w wyniku przeprowadzonych w powyższych szkołach i kl. badań, analiz i wywiadów zdiagnozowane zostały poniższe problemy. Do SP nr 1 (kl. I-III) uczęszcza 56 dzieci (32 chł. i 24 dz.) z zaburzeniami umiejętności szkolnych, stanowi to 30% ogółu ucz. Kl. I-III w tej szkole.
Główne zaburzenia w powyższym zakresie dotyczą umiejętności z zakresu edukacji matematycznej i polonistycznej. U 14% procent ucz. tych kl. stwierdzono zagrożenie dysleksją (u 11 dz. i 15 chł.). Ponadto 13% dzieci z kl. I-III w SP nr 1 ma problemy logopedyczne (13 dz. i 12 chł.). Badania bilansowe oraz kontrola medyczna lekarza i pielęgniarki szkolnej wykazała, iż 8 dzieci ma nadwagę, a 13 dzieci ma wady postawy (stopy płasko-koślawe, skrzywienia kręgosłupa).
Problemy z komunikacją społeczną zdiagnozowano u 40 (29 chł. i 11 dz.) uczniów, jednakże ze względu na profilaktykę dotyczącą całego procesu powstawania negatywnych zachowań u dzieci i młodzieży zajęciami należałoby objąć wszystkich uczniów kl. I-III. Do SP nr 2 (kl. I-III) uczęszcza 15 dzieci (10 chł. i 5 dz.) z zaburzeniami umiejętności szkolnych, stanowi to 27% ogółu uczniów kl. I-III w tej szkole. Zburzenia w zakresie edukacji matematycznej dotyczy 10 dzieci, co stanowi 19 % ogółu uczniów (w tym 6 chł. i 4 dzi.). U 13 uczniów (23%) stwierdzono zagrożenie dysleksją (u 8 chł. i 5 dz.). Ponad 11 % dzieci (6 uczniów ) ma problemy logopedyczne (4 chł. i 2 dz.). W SP w Babinie 7 dzieci (3 chł. i 4 dz.) na problemy logopedyczne (wada wymowy), stanowi to 26 % ogółu uczniów kl. I-III, a 6 uczniów (22%) ma problemy w nauce szkolnej (3 chł. i 3 dz.).
W SP w Wierzchowiskach zdiagnozowano zaburzenia umiejętności szkolnych u 19 dzieci, co stanowi 70 % uczniów kl. I-III. Główne zaburzenia dotyczą umiejętności z zakresu edukacji matematycznej – 37 % dzieci (5 ch. i 5 dz.). Zagrożonych dysleksją jest 33 % uczniów. 11 uczniów ma problemy z zaburzeniami mowy (5 dz. i 6 chł.), co stanowi 40 % uczniów wymagających interwencji logopedy. 20 uczniów kl. I-III ma wady postawy, co stanowi 74 % uczniów (11 dz. I 9 chł.). W SP w Matczynie zdiagnozowano zaburzenia umiejętności szkolnych u wszystkich uczniów kl. I-III (22 uczniów w tym 13 chł. i 9 dz.).
Główne zaburzenia w powyższym zakresie dotyczą umiejętności z zakresu edukacji matematycznej i polonistycznej. U 75 % uczniów tych kl. stwierdzono trudności w czytaniu i pisaniu (6 dz, i 9 chł.), natomiast u 7 dzieci (32%) zdiagnozowano wady postawy (2 dz. i 6 chł.). W SP w Krzu zaburzenia w zakresie edukacji matematycznej dotyczą 10 dzieci, co stanowi 45 % ogółu uczniów (4 chł. i 6 dz.). U 3 uczniów (13%) stwierdzono zagrożenie dysleksją (u 2 chł. i 1 dz.).
Ponadto 23% dzieci (5 ucz.) ma problemy logopedyczne ( 2 ch. I 3 dz.). Do SP w Chmielniku (kl. I-III) uczęszcza 8 dzieci (6 chł. i 1 dz.) z zaburzeniami umiejętności szkolnych, stanowi to 32 % ogółu uczniów kl. I-III. Zaburzenia w zakresie edukacji matematycznej dotyczy 4 dzieci, co stanowi 18 % ogółu uczniów (w tym 3 chł. i 1 dz.). U 3 uczniów – 14 % stwierdzono zagrożenie dysleksją ( 2 chł. i 1 dz.).
Ponadto 36 % dzieci (8 uczniów) ma problemy logopedyczne (6 chł. i 2 dz.). Dzieci z powyższymi problemami potrzebują indywidualnego podejścia, stąd potrzeba zapewnienia mechanizmów, które pozwolą zindywidualizować proces nauczania w we wszystkich szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest G. Bełżyce.
Celem głównym projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z kl. I-III w 7 szkołach podstawowych funkcjonujących w Gminie Bełżyce do końca czerwca 2012 r. Do celów szczegółowych projektu należą:
Cel główny oraz cele szczegółowe są zgodne z założeniami Strategii Rozwoju Gminy Bełżyce (cel 3, Infrastruktura społeczna, który zakłada rozwój różnych form edukacyjnych dla dzieci i młodzieży) oraz ze Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych w części dotyczącej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Ponadto cele projektu są zgodne z celami określonymi w PO KL - indywidualizacja nauczania dziecka w przyszłości zapewni lepszy start w dorosłe życie(społeczne i zawodowe)- i innych dokumentach strategiczno-planistycznych, w szczególności z celami określonymi dla Działania 9.1 PO KL. Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL 2007-2013, Planem Działania dla Priorytetu IX na rok 2010,Strategią Rozwoju Województwa Lubelskiego.
Projekt odnosi się do zagadnień horyzontalnych i jest zgodny z politykami wspólnotowymi: równych szans, koncepcją zrównoważonego rozwoju, rozwoju lokalnego, prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w tym z ustawą Pzp.
Grupy docelowe:
Projektem objęte będą wszyscy uczniowie i uczennice kl. I-III szkół podstawowych w G. Bełżyce (do projektu przystąpiły wszystkie szkoły – 100 % - dla których organem prowadzącym jest gmina Bełżyce – spełnione kryterium dostępu), a zatem 359 dzieci(183 uczniów i 176 uczennic). W poszczególnych zajęciach specjalistycznych wezmą udział te dzieci, u których zdiagnozowano określone problemy. W szczególności będą to:
Sprostanie wyzwaniom, jakie niesie realizacja podstawy programowej wobec wszystkich uczniów, wymaga również wdrożenia kompleksowego programu wspomagającego szkołę w procesie edukacji, uwzględniającego indywidualną pracę z dzieckiem szczególnie uzdolnionym. Praca ta wymaga dostosowania treści, metod i środków nauczania w celu realizacji zajęć rozwijających zdolności, umiejętności i zainteresowania uczniów na zajęciach dodatkowych, wzbogacających ofertę edukacyjną szkoły. W zajęciach rozwijających zdolności i zainteresowania wezmą udział uczniowie szczególnie uzdolnieni. W szczególności będą to:
Działania:
W ramach projektu będą realizowane poniższe działania:
Działanie nr 1. (Zad. 2,4,6,8,10,12,14) Wyposażenia w materiały dydaktyczne sal, w których prowadzone są zajęcia z uczniami i uczennicami kl. I-III wszystkich 7 szkół podstawowych. Wyposażenie będzie zgodne z potrzebami uczniów i uczennic powyższych szkół. Poprzez realizację tego dziania osiągnięty zostanie Standard nr IV opisany w „Zasadach przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych…”
Działanie nr 2. Wszystkie szkoły w Gminie Bełżyce realizują zajęcia dodatkowe, wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego, na podstawie opracowanych przez zespoły nauczycieli 7 naszych szkół programów indywidualizacji. W SP nr 1(Zad. 1) realizowane będą następujące zajęcia:
W SP nr 2 (Zad.3) zajęcia:
• dla dzieci ze specyf. trudn. w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji -13 ucz. – 30 godz. Zakup usługi eduk.;
• dla dzieci z trudn. w zdobywaniu umiejętności mat. -10 ucz.– 30 godz. Zakup usługi eduk.;
• logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 6 ucz.– 30 godz. Zakup usługi eduk.;
• rozw. zainteresowania ucz. szczególnie uzdolnionych w umiejętnościach mat.-14 ucz.– 30 godz. Zakup usługi eduk.;
• rozw. zainteresowania ucz. szczególnie uzdolnionych polonistycznie -15 ucz– 30 godz. Zakupu usługi eduk.;
W SP w Babinie (Zad. 5) zajęcia:
W SP w Wierzchowiskach (Zad. 7) zajęcia:
W SP w Krzu (Zad. 11) zajęcia:
W SP w Chmielniku (Zad. 13) zajęcia:
Powyższe działania stanowią realizację Standardu V określonego w ww. „Zasadach..”.Działanie nr 3. Zarządzanie i obsługa projektu (zad.15), których będzie dokonywał koordynator projektu wraz z asystentem. Działanie obejmuje zarządzanie projektem, opracowanie wniosku o płatność itp.
Rezultaty i produkty:
Produkty projektu: 1614 godz. zajęć specjalistycznych dla dzieci u których zdiagnozowano określone problemy, 330 godz. zajęć rozwijających zdolności i zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych.
Rezultaty twarde:
Rezultaty mierzone będą za pomocą ankiet, wywiadów i testów kompetencyjnych. Odpowiedzialne za pomiar będą zespoły nauczycieli powołane w każdej ze szkół (standard I). Wartość dodana proj. dot. wspierania dotychczasowej działalności szkół z terenu G. Bełżyce, która bez wsparcia środków z EFS była by poważnie ograniczona lub przesunięta w czasie. Trwałość projektu - zakupione materiały dydaktyczne będą służyć w przyszłości w procesie dydaktycznym wypracowanym w ramach proj.